Încă din momentul în care te-ai gândit la o idee de business, aceasta își începe ciclul de viață firesc: de la analiză la verificarea oportunităților, de la solicitarea feedbackului apropiaților la studierea tendințelor pieței și descoperirea resurselor necesare, fiecare pas, cât de mărunt, își are rolul bine definit.

Iar când vine vorba despre afaceri deja puse pe picioare, perspectiva dezvoltării este dorința oricărui antreprenor. Indiferent dacă este vorba despre mărirea profiturilor, despre diversificarea produselor sau a serviciilor oferite sau despre creșterea echipei, orice business tinde și trece prin mai multe stadii de evoluție. Iată care sunt acestea și ce presupun:

1. Stadiul de dezvoltare

În momentul în care consideri că ideea ta de business merită exploatată, următorul pas este să realizezi un plan de afaceri, cu ajutorul căruia să stabilești obiective și să te asiguri că le vei îndeplini pentru a putea măsura rezultatele strategiei.

În această etapă, vei identifica toate oportunitățile, vei revizui toate ideile, vei vedea lucrurile în perspectivă și îți vei pune întrebări legate de nevoile pieței, de receptivitatea acesteia, de modalitățile prin care poți obține finanțări, de problemele care pot apărea.

2. Etapa de start-up

Demararea unei afaceri și punerea ei pe picioare este, probabil, etapa cea mai stresantă și totodată cea mai riscantă din ciclul de viață al unei afaceri. Acum pot să apară cele mai multe probleme, acum îți vei da seama dacă ai estimat corect costurile inițiale și dacă planurile de rezervă se vor dovedi eficiente.

Provocările sunt numeroase și un antreprenor neexperimentat poate ceda oricând în această etapă. De la alocarea corectă a resurselor materiale la recrutarea personalului competent și definirea corectă a publicului țintă, în stadiul de start-up se iau cele mai importante decizii, în funcție de care afacerea va avea sau nu succes.

3. Etapa de creștere

Afacerile care ajung până în acest stadiu au depășit obstacolele specifice start-upurilor și deja generează venituri, în timp ce își cresc baza de date de clienți. Însă asta nu înseamnă că provocările dispar, ci doar că ești deja mai avansat în arta antreprenoriatului și că șansele să le faci față sunt mai marei.

Acum e momentul potrivit să îmbunătățești orice ține de operațional, să cauți noi modalități de a-ți crește profiturile, să analizezi care au fost atuurile care te-au adus până în acest stadiu și care te diferențiază de competiție. De asemenea, să studiezi strategiile de marketing și vânzări, fără a le aplica însă înainte de a te asigura că îți permiți astfel de investiții.

4. Stadiul de extindere

După ce ai depășit un anumit prag de dezvoltare, nu îți rămâne decât să te extinzi, să câștigi piețe noi, să cauți modalități noi de a obține venituri și profit. Analizează ce au făcut liderii altor companii mari ajunse în acest stadiu și gândește-te cum ai putea să obții și tu mai multe canale de distribuire.

De exemplu, pentru Cezar Rapotan, fondator Arabesque, soluția a fost deschiderea magazinelor de retail Mathaus. Prin această decizie, compania este acum accesibilă unui nou segment de public – clientul final, nu doar clienților B2B.

5. Etapa de maturitate

Când o companie ajunge în acest stadiu, resursele obținute anterior pot fi, în sfârșit, folosite pentru a depăși orice obstacol și pentru a asigura astfel performanța companiei. Este o perioadă mai liniștită din punct de vedere strategic, dar totodată una mai responsabilă.

Dacă în etapele precedente bugetul a fost limitat, resursele umane au fost mai puține, know how-ul a fost mai redus, în această etapă ai la îndemână toate aceste resurse pentru a te asigura că îți vei menține poziția în piață și că o vei consolida, prin autodepășire.

Nu toate afacerile trec prin toate cele cinci stadii întocmai cum au fost descrise, dar este imposibil ca ciclul de viață al unui business să nu includă, măcar parțial, fragmente din acestea, într-o ordine mai mult sau mai puțin cronologică. În cele mai multe cazuri însă, companiile le experimentează în mod asemănător, iar diferența rezultatelor variază în funcție de flerul și cunoștințele fiecărui antreprenor.

Sursă foto: Shutterstock

Total
13
Shares

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*
*