Te-ai hotărât să cumperi o mașină fără să îți dai bugetul peste cap? Un autoturism la mâna a doua este o variantă bună, dar este necesară o mai mare atenție la detalii decât în cazul unuia nou.  

Tocmai de aceea, în procesul alegerii unui autoturism la mâna a doua este recomandat să ai un specialist lângă tine care să te ghideze sau să îți atragă atenția la diferite aspecte legate de mașină, pe care, altminteri, le-ai putea omite sau ignora. Dacă nu ai o astfel de opțiune, noi îți trecem în revistă lucrurile la care trebuie să fii atent/ă, astfel încât să poți face alegerea singur/ă și să cumperi o mașină second-hand care să nu te lase în drum după prima plimbare.

Primele verificări
Detalii tehnice
Detalii administrative
Alte ponturi

Primele verificări

Orice decizie de cumpărare trebuie să înceapă cu o documentare serioasă înainte:

  • Pornește în căutarea mașinii cu câteva informații de bază notate – care e limita bugetului, ce tip de mașină vrei (sport, cu două locuri etc.; un index îți poate face alegerea mai ușoară – http://www.automarket.ro/masini/).
  • Grupurile de Facebook sunt un filtru bun. Acolo poți cere fără rețineri recomandări care să fie de ajutor în cazul în care nu te pricepi atât de bine la mașini sau nu ai acces la cunoștințele unor experți.
  • Caută cât mai multe review-uri despre mașină. Poți să încerci acest site ca să îți formezi o primă părere.

Detalii tehnice

Sursă foto: pexels.com

Un anunț de vânzare de mașini second-hand îți va descrie în prea puține cuvinte toate aspectele tehnice ale mașinii. Și atunci trebuie să fii foarte atent/ă la fiecare piesă a mașinii respective și la cât de uzată este și să îți dai seama dacă o astfel de achiziție nu te va lăsa mai mult în pierdere. Vezi dacă:

  • Există diferențe de culoare între elementele de caroserie

Diferențele de culoare pot indica zgârieturi sau un accident recent. Acest detaliu poate fi văzut de obicei cu ochiul liber, fie pentru că nuanțele variază pe bucăți diferite de caroserie, fie pentru că există chiar și diferențe de textură (în funcție de cum a fost aplicată vopseaua).

  • Are pete de rugină sau chiar găuri în caroserie

Unele pete de rugină pot fi îndepărtate și este important să vezi dacă ai o astfel de opțiune. În caz contrar, în timp, rugina o să deterioreze și mai mult caroseria și cheltuielile cu reparații vor fi mai mari decât prețul de achiziție al vehiculului.

  • Parbrizul și geamurile sunt ciobite?

Este un alt semn că mașina a avut mici accidente sau a trecut prin drumuri mai dificile. Evaluează cu deosebită grijă zonele afectate și cât de extinse sunt.

  • Se simte miros puternic de umezeală sau de noroi

În acest caz trebuie să verifici filtrul de polen. Acesta filtrează aerul de afară și cam tot ce înseamnă praf, frunze uscate, insecte etc. Dacă nu e bine curățat, își pierde din eficacitate și practic în mașină ajungi să inhalezi un aer neplăcut, plin de impurități.

  • Pedala de frână este uzată în concordanță cu kilometrajul mașinii

Și aici sunt câteva aspecte pe care nu ar trebui să le neglijezi. Dacă pedala se duce prea ușor înseamnă că există o scurgere de lichid în sistem. Dacă la frânare volanul vibrează, atunci discurile de frână, care au devenit ovalizate, trebuie neapărat schimbate.

  • Becurile din bord se aprind atunci când pui contactul, iar apoi se sting toate când pornești

Poate fi vorba de o disfuncție a alternatorului sau ceva mai complex. În acest caz, cel mai bine ar fi să ai și un expert alături care să te lămurească dacă e o problemă care ține de piesa individulă sau ar trebui să faci reparații mai serioase.

  • Verifică nivelul și consistența uleiului de la motor

Dacă uleiul este prea lichid sau prea gelatinos, înseamnă că nu a fost schimbat la timp și atunci este posibil să fi fost afectat motorul. De regulă, uleiul ar trebui schimbat după fiecare 10.000 sau 15.000 de kilometri.

  • Lonjeroanele sunt strâmbe și se văd urme de sudură

În cazul unui impact frontal, lonjeroanele au rol esențial în protejarea pasagerilor. Dacă ele sunt strâmbe, este clar că mașina a trecut printr-un accident, dar îndreptarea lor nu îți va garanta că ele îți vor oferi aceeași siguranță. Așadar, fii atent/ă la forma lor și la cum și cât au fost îndreptate.

  • Bateria sau cureaua de distribuție sunt mai vechi de 4 ani și au semne de coroziune  

Sunt alte două piese a căror stare îți poate confirma dacă poți să te bucuri de mașină mai mult timp sau dacă e preferabil să te orientezi către altceva.

  • Ce culoare are fumul evacuat de motor

Dacă fumul este negru, înseamnă că a fost folosit deseori combustibil cu impurități și trebuie înlocuit filtrul de aer sau curățate/înlocuite bujiile. Dacă fumul e albăstrui, înseamnă că există un consum mare de ulei (din cauza uzurii, uleiul nu mai este direcționat cum trebuie, apărând astfel o creștere a consumului). Fumul alb poate indica o scurgere de lichid de răcire (care este responsabil de buna funcționare a instalațiilor).

  • Ce consum are mașina pe care vrei să o cumperi

Dacă are un consum prea mare, este posibil să aibă o defecțiune care trebuie investigată. Spre exemplu, ar putea avea filtrele înfundate sau s-ar putea să fie stricat termostatul care menține temperatura de funcționare a motorului la valori optime.

Detalii administrative

Sursă foto: pexels.com

  • Prețul cerut de vânzător pentru mașina second hand este corect sau nu

Poți face comparații consultând diferite site-uri de anunțuri ca sa îți faci o idee cu privire la media prețurilor sau poți verifica aici care ar fi suma potrivită, în funcție de specificații (brand, an de fabricație, consum etc.).

  • Verifică VIN-ul mașinii

VIN-ul sau seria de sașiu reprezintă istoricul de kilometri și daune și trebuie să fie corespundă 100% cu ce este scris în acte.

  • Întreabă vânzătorul de certificatul fiscal

În felul acesta o să te asiguri că nu există datorii fiscale sau amenzi care să nu îți permită ulterior să înmatriculezi autoturismul.

  • Cere cartea service reală, ștampilată, care să indice kilometrii parcurși de mașină

Pentru că aceasta se poate falsifica, cel mai indicat ar fi să mergi într-un service și să verifici dacă mașina pe care o iei nu are kilometrajul dat înapoi.

Alte ponturi

  • Mergi cu mașina într-o parcare și condu în cercuri

Așa poți să verifici dacă pornește la prima cheie fără probleme sau dacă scoate zgomote ciudate.

Și dacă tot o testezi, ia ușor mâinile de pe volan într-o zonă sigură sau treci peste o denivelare cu viteză normală pentru a evalua geometria sistemului de direcție (cel care asigură reglarea unghiurilor roților pentru a redeveni perpendiculare pe sol și paralele între ele).

  • Testează caroseria cu un magnet

Aderența îți va indica dacă vreo bucată a caroseriei a fost chituită.

  • Apelează la servicii de specialitate care să te ajute să faci cea mai bună alegere

Încearcă inspectorauto.ro. Aici poți verifica VIN-ul mașinii sau poți beneficia de consultanță. De asemenea, ei pot trimite pe teren un inspector care să examineze amănunțit mașina. Un astfel de serviciu te poate costa de la 300 de lei în sus, în funcție de complexitatea inspecției. Poți cere consultanță online și pe autodna.ro

Dacă ai trecut deja prin experiența achiziționării unei mașini second-hand, spune-ne și tu recomandările tale. Dacă abia acum începi documentarea, ține cont de informațiile de mai sus pentru o alegere cât mai sigură pe termen lung.

Sursa foto: stocksnap.io

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*
*