Viața e despre progres, atât în plan personal, cât și în plan profesional. Obiectivele fac parte din orice aspect al vieții, iar fără ele traiul este doar un șir de evenimente haotice, pe care nu le poți controla. E bine să ai un plan bine pus la punct, indiferent că e vorba de amenajarea locuinței, schimbarea locului de muncă, creșterea afacerii sau achiziția unui automobil. Obiectivele SMART îți oferă baza unui proiect de succes.

Iată tot ce trebuie să știi ca să-ți poți seta obiectivele SMART:

Care sunt obiectivele SMART
Cum le aplici

Care sunt obiectivele SMART

Obiectivele SMART reprezintă o idee relativ nouă, care oferă un real ajutor celor care le aplică. În 1981, George T. Doran, un consultant și director de companie, a publicat o lucrare numită „Există o modalitate S.M.A.R.T. (deșteaptă n.r.) să-ți notezi obiectivele de management”. În document, el a introdus renumitele obiective SMART ca pe o unealtă prin care îți poți îmbunătăți șansele de a-ți atinge țelul.

SMART este acronimul care te poate ghida atunci când îți setezi diverse obiective. Acestea sunt caracteristicele considerate esențiale în formularea unui obiectiv pe termen lung, dar și pentru proiectele mai mici :

S– specific

M– măsurabil

A– de atins, abordabil

R– relevant

T– încadrat în timp

Care sunt obiectivele SMART

Specific

În primul rând, obiectivul tău trebuie să fie specific și clar, pentru a fi realizat. Gândește-te la asta precum la o misiune pe care o ai în îndeplinirea scopului. Ca să-ți fie ușor, poți să-ți pui câteva întrebări:

Cine e implicat – gândește-te cine va fi implicat pentru a-ți atinge obiectivul (asta e important, mai ales, atunci când lucrezi într-un proiect de grup);

Ce dorești să obții – gândește-te la ce vrei exact să faci și nu-ți fie teamă să oferi detalii;  

Când trebuie făcut – vei aprofunda acest aspect când vei ajunge la caracteristica timpului, dar ar trebui să-ți setezi totuși de la început un interval de timp;  

Unde este realizat – e posibil să nu se aplice întotdeauna această întrebare, mai ales dacă e vorba de un obiectiv personal, dar dacă există o locație sau un eveniment relevant, identifică-l;  

Care sunt cerințele și limitările – Determină clar orice obstacol sau cerință ce ar putea veni odată cu obiectivul;  

De ce este nevoie de acest lucru – Care este motivul pentru obiectul tău? Când vine vorba de aplicarea acestei metode la angajați, răspunsul ar fi de a avansa în companie sau pentru a-și dezvolta cariera.

Măsurabil

Obiectivul trebuie să poată fi cuantificat, fie cantitativ, fie calitativ, ca să poți urmări progresul și astfel să rămâi motivat. Acest lucru reprezintă o dovadă concretă a faptului că te apropii de țelul tău și în felul asta vei rămâne concentrat, îți vei respecta termenele limită și te vei bucura pe măsură ce te apropii de scopul final. Obiectivul va părea astfel mai tangibil.

Un obiectiv măsurabil ar trebui să răspundă la întrebările: Cât de mult? Câți? Cum știu că a fost îndeplinit?

Accesibil, de atins

Această caracteristică e despre cât de important este scopul pentru tine și ce poți să faci ca obiectivul să fie accesibil. Deseori este nevoie să-ți dezvolți aptitudini noi. Obiectivul are scopul să te motiveze, nu să te descurajeze.

Gândește-te cum să atingi obiectivul și dacă ai uneltele sau aptitudinile necesare pentru asta. Dacă nu le ai, gândește-te ce ai putea face ca să le obții.

E important ca obiectivele să fie realiste, astfel încât să nu fie presiune prea mare pe nimeni implicat în proiect.

Relevant

Relevanța se referă la a rămâne concentrat pe ceva ce are sens și ce ajută la lărgirea granițelor afacerii. Realizarea obiectivului trebuie să contribuie la atingerea unui obiectiv mai mare, mai general.

Întrebările importante aici sunt: De ce vrei să atingi acest scop? Care este obiectivul din spatele scopului?

Această caracteristică a SMART reprezintă, de fapt, adevărata miză a scopului tău, esența existenței lui.

Încadrat în timp

Oricine își poate seta scopuri, însă fără un termen limită realist, sunt șanse mari să nu aibă succes. Setarea unei date la care să fie finalizat proiectul este imperativă. Pune-ți întrebări specifice despre termenul limită și ce poate fi realizat în acea perioadă. Dacă durează trei luni să-ți atingi țelul, este util să definești ce poate fi atins până la jumătatea termenului limită, pentru a simți că ai totul sub control.

Setarea unui interval de timp oferă, de asemenea, senzația de urgență. Întrebări precum acestea te vor ajuta: Când? – Până când? – În ce perioadă?

Cum le aplici

Când scrii obiectele SMART trebuie să-ți pui ție și membrilor echipei multe întrebări.

Răspunsurile te vor ajuta să-ți stabilești strategia și să te asiguri că scopurile sunt accesibile, potrivit Smart Sheet.

Deși trebuie să fii cât mai acorat în realitate, e important să abordezi întocmirea obiectivelor SMART cu o atitudine optimistă. Până la urmă, e vorba de ceva ce te va face fericit, deci nu trebuie să fie o activitate stresantă.

Alege un program care te poate ajuta să te organizezi mai bine, alături de membrii echipei, ca să poți urmări evolutia lucrurilor.

Foarte important este să ai o motivație puternică de care să fii conștient mereu.

Obiectivele SMART sunt foarte ușor de folosit de oricine, oriunde și fără să aibă nevoie de un specialist sau de training. Le poți folosi pentru a-ți stabili obiectivele profesionale pe termen lung, pentru a-ți dezvolta cariera, dacă vrei să duci la bun sfârșit un proiect de la muncă sau dacă vrei să-ți îmbunătățești performanța.

Aceste întrebări te pot ajuta inclusiv să-ți setezi obiectivele de marketing.

Scopul SMART se poate aplica și în viața personală, de exemplu te poate ajuta să-ți plănuiești călătoriile mai bine, într-un mod specific, măsurabil, accesibil, relevant și încadrat în timp.

Deși pare o fantezie îndepărtată, visul tău poate fi îndeplinit cu determinare și muncă, iar la baza împlinirii lui pot sta chiar obiectivele SMART.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*
*