Plata întreținerii poate fi o adevărată corvoadă pentru locatari. Programul restrictiv al asociațiilor de bloc, de multe ori suprapus cu cel de serviciu al locatarilor, cozile interminabile și izul unei birocrații care ar fi trebuit să apună de mult nu fac decât să frustreze din ce în ce mai mult locatarii de buna credință care vor să fie la zi cu plățile.
Experiența noastră a demonstrat că achitarea clasică a costurilor pentru apă, căldură, reabilitări și alte lucrări de întreținere a imobilelor în care locuim poate fi o aventură destul de neplăcută, care implică, nu de puține ori, înfruntarea traficului la ore de vârf, amânarea sau întârzierea la întâlnirile cu prietenii și tot felul de astfel de eforturi și compromisuri.
În egală măsură, același proces poate fi la fel de solicitant și pentru administratori.
Ce pot face administratorii de bloc pentru a facilita demersurile de plată pentru locatari? Soluțiile sunt de fapt simple, la îndemână și accesibile pentru orice asociație de acest gen:
I. Pot să ofere informații pentru efectuarea online a plăților
- Conform actualizărilor din 2017 din Legea nr. 230/ 2007 privind înființarea, organizarea și funcționarea asociațiilor de proprietari, fiecare administrație trebuie să aibă un cont bancar valid, pe care să îl pună la dispoziția locatarilor.
- În cazul în care nu există transparență în acest sens, oricine poate solicita personal contul în cauză de la administrator, deși acesta ar trebui să fie menționat pe facturile emise de către asociație.
Cum poți plăti rapid online facturile la întreținere?
1. O aplicație de online banking
Mai departe, în ceea ce privește efectuarea rapidă a plății cheltuielilor administrative online, lucrurile stau destul de simplu. Fiecare tranzacție ar putea dura 3 minute întregi, dar, cu ajutorul unei aplicații de online banking, odată ce ai salvat datele contului în care faci plata, timpul se va înjumătăți pentru următoarele tranzacții.
Una dintre cele mai user friendly astfel de aplicații este cea de la Banca Transilvania, BT24 Mobile Banking, care poate fi accesată atât prin instalarea aplicației pe dispozitive mobile Android sau iOS, cât și pe pagina web. Serviciul nu costă decât 4 lei pe lună și scutește un utilizator de deplasări, stat la cozi și întârzieri implicite.
2. Un serviciu destinat plății facturilor
Există servicii care te pot ajuta să gestionezi plata facturilor către toți furnizorii, inclusiv cheltuielile de întreținere. Aplicația Pago, disponibilă gratuit pe Android și iOS, poate gestiona conturile a peste 30 de furnizori și îți va trimite notificări la termenul de scadență. În plus, îți permite să accesezi istoricul plăților, este compatibilă cu carduri MasterCard și Visa și asigură o securitate crescută în privința datelor.
3. O aplicație care să îți amintească de plata facturilor
Dacă optezi pentru varianta simplă a plății facturilor prin servicii de internet banking, poți folosi o aplicație mobilă care să îți amintească să efectuezi aceste plăți. Aceasta îți va fi utilă nu doar pentru plata la timp a întreținerii, ci și pentru cea a facturilor de utilități, telefonie mobilă sau pentru cea a ratelor la bancă. Astfel de aplicații sunt disponibile atât în Google Play, cât și în App Store.
II. Pot să folosească o platformă online de gestionare a imobilelor
Locatarii au nevoie de control în ceea ce privește plata întreținerii, de la calculul desfășurat al sumelor datorate, la istoricul plăților.
Legea actuală prevede transparență, însă plătitorii nu o primesc întotdeauna sau, pentru a o primi, trebuie să recurgă la aceleași eforturi făcute pentru a plăti întreținerea la ghișeu. Astfel au apărut interfețele online pentru accesul locatarilor din asociațiile de proprietari, menite să le fie folositoare administratorilor, dar și locatarilor.
Care sunt cele mai populare platforme folosite de administratorii de asociație astăzi
1. Aviziero.ro
Care sunt beneficiile:
- Nu necesită instalare, poate fi accesat de pe orice device, iar datele sunt stocate pe un server.
- Administratorii beneficiază de consultanță din partea specialiștilor Aviziero 8h/ zi.
- Softul poate realiza peste 50 de fișe contabile și rapoarte personalizate.
Cât costă: pentru administratorii angajați, costul acestui serviciu este de 2 lei/ apartament (minimum 50 lei); pentru firme, costul este de 50 lei/ asociație, respectiv 100 lei/ utilizator tip administrator. Sunt disponibile și oferte personalizate.
2. Scomet.ro
Care sunt beneficiile:
- Serviciul este unul complet și oferă soluții eficiente pentru funcționarea asociației de proprietari.
- Un plus al acestui program îl reprezintă soluțiile de audit și consultanță disponibile.
- Administratorii sau firmele de administrare pot solicita online o ofertă personalizată.
Cât costă: Prețul pornește de la 2,99 lei/ apartament și variază în funcție de numărul acestora și de tipul pachetului ales.
3. Optima Administrare Imobile
Care sunt beneficiile:
- Oferă servicii de consultanță, contabilitate, comunicare cu proprietarii, intervenții tehnice, recuperarea datoriilor și casierie.
- Asigură o comunicare eficientă între președinte, comitet, cenzori și locatari.
- Optima Administrare Imobile pune la dispoziția clienților un call center activ 24/7, pentru soluționarea situațiilor neprevăzute.
Cât costă: Prețul pornește de la 394 lei/ lună pentru o asociație mică și poate ajunge la 1.244 lei pentru una mare. Firma oferă însă și soluții personalizate, pentru optimizarea costurilor.
4. Neoadmin.ro
Care sunt beneficiile:
- Serviciul poate fi accesat online și oferă administrare completă de imobile, administrare tehnică, administrare financiar contabilă, casierie și cenzorat.
- Neo Admin pune la dispoziția clienților soluții de afișare electronică a listelor de întreținere și a cheltuielilor, dar și soluții de plată online.
- Clienții pot opta pentru oricare dintre cele 4 tipuri de pachete disponibile, în funcție de nevoi.
Cât costă: În funcție de pachetul ales, prețurile variază între 3 și 12,5 lei/ apartament. Se poate opta și pentru servicii individuale, în conformitate cu tarifele afișate pe site-ul Neo Admin.
Sursă foto: Shutterstock