De zeci de ani, părinții mei – și nu doar ei – urmează același ritual lunar: iarnă sau vară, își iau o dimineață liberă și merg să-și plătească facturile și celelalte dări către stat. Banca Transilvania m-a provocat să renunț pentru o lună la plățile online și să văd cât timp aș pierde dacă m-aș încăpățâna să merg personal la casierii. În cele ce urmează vei citi cum a fost să mă întorc în timp, în vremea când orice plată însemna și câteva zeci de minute pierdute pe drum și la cozi. 

Pe cât de mult mi-a ușurat mobilul viața, măcar prin faptul că am acces oriunde la servicii online, pe atât mi-a îngreunat-o atunci când m-a făcut dependent de el și de internet. Poate asta se întâmplă și pentru că-s tânăr, dar pe mine chiar mă apucă panica atunci când primesc mesajul că nu mi-am achitat factura și că există cel mai mic risc să rămân fără mobil.

Dintr-un motiv care mă depășește, cei de la firmele de telefonie mobilă au devenit mult mai agresivi în ultimii ani, cu servicii de recuperare care te sună imediat cum ai uitat de-o factură și angajați de-ai lor care te sâcâie cu telefoane și la o săptămână după ce le-ai achitat.

Plata la ghişeu a facturii de telefonie, o corvoadă plictisitoare printre oameni nemulţumiţi

Pentru că lucrez – ca mai toată lumea – mult în timpul săptămânii, singurul moment în care pot să plătesc factura e în weekend, sâmbăta, și chiar și atunci programul e doar până la prânz. Detest să fac chestii serioase, după ce-am ieșit vineri în oraș. M-am dus, totuși, să plătesc factura la un centru al operatorului telefonic, cu gândul că voi profita de ocazie să văd şi care sunt noutăţile în materie de telefoane.

Ultima dată când am fost acolo să rezolv o problemă cu cartela SIM, am așteptat enorm: aveau un singur angajat la două casierii. Omul servea vreo trei clienți la coada de la facturi, se uita peste umăr să vadă dacă s-au strâns oameni la cealaltă coadă, și venea să te ajute cu SIM-ul și mobilele.

Din fericire, de data asta au rezolvat problema de personal. Chiar mă gândeam că s-ar putea să rezolv treaba cu factura aici destul de rapid. Aveam doar vreo patru oameni în față.

La coadă e mereu cineva care vrea prea multe lămuriri despre ultima factură

Bineînţeles că m-am păcălit. O mamă tânără tocmai cerea explicaţii despre nişte minute consumate suplimentar pe factura fiicei sale. Probabil că cea mică sunase la o televiziune de muzică sau, mai rău, pe un număr internațional. Cert e că factura venise cu vreo 200 de lei extra – exact genul ăla de situație în care casierița nu are ce să facă.

Nu poate să-i zică femeii „știţi, e vina dvs., trebuia să vă supravegheaţi fetiţa sau să îi puneţi limită de cheltuieli pe telefon” (da, poți să faci asta și pe abonament). În același timp, nu poate să-i zic nici „ne pare rău de neînțelegere, rezolvăm imediat, o să anulăm cei 200 de lei suplimentari”. În ambele cazuri își pierde jobul. Așa că pur și simplu repetă „da, vă înțeleg” de câteva ori.

Cel mai simplu mod să plătești factura la mobil e fix de pe telefon

Până la urmă, mama renunță resemnată, plătește factura și spune cu jumătate de gură că speră să nu se mai întâmple, dar parcă mai mult pentru ea decât pentru tipa de la casă. Toată discuţia a durat vreo 10 minute. În total, cred că am ajuns la vreo 20 de minute pierdute. Rezonabil, dar tot simt că aș fi putut să fac orice altceva mai bun în timpul ăsta.

Experienţa asta m-a făcut să apreciez şi mai mult cât de simplu şi rapid e să plătesc factura la mobil din vârful patului, chiar de pe telefon, așa cum fac în mod curent. Nu e singura opţiune: pot să plătesc şi direct pe siteul rețelei de telefonie mobilă sau, mai simplu, pot să-mi instalez aplicația băncii și să transfer banii direct de acolo. Iar dacă-mi setez opțiunea de plăți recurente, câtă vreme am bani în cont, pot să uit că mai am vreodată de plătit facturi la telefon.

Timp total pierdut cu plata asta: 20 minute la coadă + 10 pe tramvai + somnul de sâmbătă dimineața pierdut la coadă

Total
50
Shares
1 comment
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*
*