La finalul lunii septembrie 2018, potrivit statisticilor lunare furnizate de Pool-ul de Asigurare Împotriva Dezastrelor Naturale (PAID), la nivel național au fost încheiate peste 1,6 milioane de asigurări pentru locuințe, o creștere de aproximativ 60% în comparație cu valorile înregistrate în urmă cu aproape zece ani.

Aceeași instituție subliniază faptul că astfel de asigurări au un rol extrem de important pentru protejarea casei și implicit a proprietarilor, mai ales într-o țară cum este România, unde inundațiile provoacă cele mai mari daune an de an.

Mai jos, noi îți explicăm ce înseamnă astfel de asigurări pentru locuințe, care sunt diferențele între asigurările obligatorii și cele facultative și ce beneficii concrete îți aduc acestea.

Tipuri de asigurări pentru locuințe
Tipuri de locuințe asigurate
Cât te costă o poliță PAD și o asigurare facultativă
Pași de parcurs în caz de daună

Tipuri de asigurări pentru locuințe

Asigurările pentru locuințe pot lua două forme: obligatorii sau facultative.

Asigurările obligatorii sunt gestionate de PAID – Pool-ul de Asigurare Împotriva Dezastrelor Naturale. Acest organism este compus din 12 societăți de asigurare: ABC Asigurări, Astra Asigurări, Carpatica Asig, Certasig, City Insurance, Credit Europe Asigurări, Euroins România, Generali, Grawe România, Groupama România, Platinum Asigurări și Uniqa Asigurări.

Împreună, acestea administrează tot ceea ce înseamnă asigurare obligatorie pentru locuințe sau PAD (Polița de Asigurare pentru Dezastre) – Polița de asigurare în caz de:

  • Cutremur
  • Inundații
  • Alunecări de teren

IMPORTANT! Dacă nu închei un PAD – asigurare de locuință obligatorie – riști să primești o amendă cuprinsă între 100 și 500 de lei. În plus, dacă nu ai PAD, în cazul unui dezastru, nu vei putea obține niciun fel de despăgubire de la bugetul de stat sau de la bugetul local.

Asigurarea facultativă este cea care acoperă câteva riscuri suplimentare față de cele care sunt acoperite de polița obligatorie și îți poate proteja locuința, bunurile și membrii familiei în cazul în care există explozii, incendii, furtuni etc. Practic, poți personaliza o astfel de asigurare în așa fel încât să incluzi în ea cât mai multe potențiale riscuri în fața cărora locuința ta să fie protejată.

Tipuri de locuințe asigurate

Societățile care acordă astfel de asigurări au stabilit o serie de criterii pe baza cărora o locuință poate fi asigurată sau nu:

  • În categoria polița de asigurare obligatorie pentru locuință intră exclusiv imobilele care au ca scop locuitul. Sediile firmelor intră la o altă categorie, de tip business.
  • To ce înseamnă extensii ale unei case, precum garajul, magazia, foișorul, nu intră sub acoperirea asigurării obligatorii.
  • Dotări precum centrala termică sau boilerul sunt acoperite prin asigurare doar în cazul în care au fost montate în așa fel încât sunt legate structural de locuință.

La modul general, locuințele care trebuie asigurate sunt:

  • De tip A –  Locuință cu structură de rezistenţă din beton armat, metal ori lemn sau cu pereţi exteriori din piatră, cărămidă arsă, lemn (practic orice material care a fost tratat termic sau chimic).
  • De tip B – Locuință cu pereți exteriori din materiale netratate.  

Mai specific, prin intermediul PAD sunt asigurate locuinţele sociale, cele de serviciu, de intervenţie, de necesitate, de protocol, dar și casele de vacanţă.

Cât te costă o poliță PAD și o asigurare facultativă

În cazul poliței PAD, suma diferă în funcție de tipul locuinței.

  • Dacă ai o locuință de tip A, ea va fi asigurată cu o sumă de 20.000 de euro pentru care trebuie să plătești anual 20 de euro.
  • Pentru o locuință de tip B, societățile de asigurări îți garantează suma de 10.000 de euro pentru care trebuie să plătești 10 euro pe an.

Odată ce a fost semnat contractul de asigurare, tu vei plăti o primă obligatorie, iar rata anuală se va calcula începând cu a cincea zi calendaristică din momentul în care ai plătit prima respectivă. În cazul reînnoirii poliței, acea rată se calculează începând cu ziua următoare plății primei de asigurare.

În cazul asigurării facultative, suma pe care ar trebui să o plătești va fi calculată pornind de la un procent care variază între 0,1 și 0,4% din valoarea locuinței și a bunurilor și va depinde, desigur, de ce daune acoperă. Spre exemplu:

  • La Eurolife ERB, pentru o asigurare facultativă ai putea plăti între 250 de lei și 450 pe an și îți poate garanta, în funcție de ce alegi, inclusiv asistență tehnică de urgență la domiciliu (în caz că se strică vreo instalație și ai nevoie de reparații urgente).
  • Allianz – Țiriac are campanii prin care îți dă PAD-ul gratuit la o asigurare facultativă de 300 de lei pe an.
  • Groupama te ajută să îți faci un calcul online pentru a vedea la ce sumă ai ajunge anual, dacă vrei și elemente extra (ex. o asigurare facultativă care să acopere și situația în care ai anexe la casă sau cazul în care ai pierdut cheia și trebuie să înlocuiești broasca etc.).
  • Și Gothaer îți dă varianta unui calculator online. Asigurarea facultativă, în cazul lor, poate acoperi inclusiv ceea ce se încadrează în categoria riscurilor politice (greve, acte de vandalism etc.), dar și răspunderea civilă, inclusiv pentru membrii familiei, în caz de vătămări corporale, de exemplu.

Alte forme de calculatoare online pentru asigurare facultativă personalizată:

  • www.i-asigurare.ro – aici
  • www.rcs-ieftin.ro – aici
  • www.rcapedia.ro – aici

Pași de parcurs în caz de daună

Aici intervine partea mai complicată, pentru că ai mai multe acte de completat. Punctual, din momentul în care au fost produse daunele trebuie:

  • În funcție de tipul dezastrului, să anunți autoritățile competente (I.S.U., primăria prin Serviciul Voluntar de Situații de Urgență S.V.S.U. sau Comitetul Local de Situații de Urgență C.L.S.U. etc.) pentru constatarea și stabilirea pagubelor.
  • Să te asiguri că va fi întocmit un proces verbal care va funcționa ca un atestat că locuința ta a avut de suferit de pe urma unui dezastru natural sau din alte cauze.
  • Să contactezi compania cu care ai încheiat PAD-ul în termen de 60 de zile de la data producerii evenimentului pentru avizare. Avizarea înseamnă un document standard pe care trebuie să îl completezi pentru a-l înștiința pe asigurator că există o serie de daune provocate de un dezastru natural sau de altă situație de risc.

De aici încolo, asiguratorul îți va face un dosar de daună care va cuprinde:

  • Documentele obținute de la autorități.
  • Copia după actul de identitate.
  • Copia după actul de proprietate și după contractul de asigurare.
  • Documente suplimentare de la caz la caz (contract de donație, certificat de moștenitor etc.).

Cam aceștia ar fi pașii principali de parcurs, pornind de la semnarea asigurării obligatorii până la eventuala alegere a unei asigurări cu extra beneficii. Ambele sunt esențiale pentru siguranța ta și a locului în care stai zi de zi.

Tu în ce măsură iei în calcul și o asigurare facultativă, pe lângă cea obligatorie? În ce situații combinația dintre o asigurare extra și un PAD s-a dovedit utilă?

Sursa foto: Shutterstock

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*
*